söndag 17 april 2011

"Alla odla potatis - utom de tråkiga!"

Är det bara jag eller känns det här med odlingslott väldigt svenskt? Finns det på kontinenten, undrar jag? Stadsbor som på helgen baske mig inte vill ligga och dega utan nejnej, "Här ska vi slita och bruka vår egen jord", det känns som om gamle Luther har ett finger med i spelet här. Jag har ingen aning, men skulle gärna vilja veta. På bibblan hittade jag en bok som tog sig an odlingslotten i Sverige på ett mer historiskt sätt, och om jag minns rätt så är den ett barn av förra sekelskiftet, och hade väl framför allt två funktioner. Dels var den ett sätt att få arbetarklassen att komma ut i friska luften och bli lite hälsosam (som om de behövde kroppsarbeta på helgerna också, utöver allt slit till vardags) och sen var det ett sätt att komma åt matbristen. Under första världskriget odlades det grönkål i Stockholms allmänna planteringar och kampanjer uppmanade folk att odla på sina innergårdar och lotter. Där fanns en bild från 1917, föreställande två män som höll upp varsin kampanjaffisch, den ena med den minnesvärda sloganen "Alla odla potatis - utom de tråkiga!". Om inte det är en bra slogan så vet jag inte vad. Den andra löd något i stil med "Odla idag, slipp svälta i höst". Ja jisses. Jag hoppas innerligt att vi slipper svälta i höst men än så länge tvivlar jag på att vi kommer att få upp något alls. Jag tror inte på det förrän jag ser det, är min inställning för närvarande. Detta säger jag med entusiasm och tillförsikt, men dock, med ett visst tvivel. Jag tvivlar inte på Musse så mycket som på mina egna färdigheter, jag är väl inte känd för att vara den som lyckas med vad det nu än är jag gör. Aja, det ska gå, som sagt.

Mary

Inga kommentarer: